Rabu, 17 Jun 2009

MOHD. ZOHRI SUKIMI

Seladang Tunggal karya Zoy dalam sisipan Berita Minggu

Zoy (dua dari kanan)

Mohd. Zohri Sukimi atau lebih dikenali sebagai Zoy adalah salah seorang pelukis komik veteran yang masih aktif menghasilkan komik/kartun secara konsistan hingga sekarang. Karya awalnya Pendekar Sijangkang; Zoy lebih sinonim karya komik kepahlawanan seperti Seladang Tunggal yang menghiasi ruagan komik Berita Harian. 

Beliau sekarang bertugas sebagai Ketua Unit Grafik di Berita Harian.

12 ulasan:

  1. apasal tak de publisher yang nak compile semua komik karya zoy dalam benuk buku?

    BalasPadam
  2. komik zoy memang menarik,kalau dibukukan aku rasa tentu laris...komik terbaru IBLIS TUJUH NYAWA rasanya sangat menarik...

    BalasPadam
  3. Saya amat meminati karya zoy semasa di bangku sekolah lagi iaitu sekitar 1986-1987. Antara komik terbaik ketika itu ialah Ayoko. Saya berharap jika ada pengusaha filem dapat memajukan karya zoy ini kearah animasi, pasti akan meletup.

    BalasPadam
  4. YOU STUPID IDIOT! is this how you show your sympathy to a country thats going through a DISASTER now? Please use your brains next time

    BalasPadam
  5. saya amat kesal dgn sikap zoy...sikap yg tidak prihatin terhadap sensitiviti bencana alam di jepun. semoga Allah membuka pintu hati beliau agar tidak bersikap keterlaluan utk menyuarakan pandangan beliau melalui karikatur.

    BalasPadam
  6. amendela nak marah2 je orang ni.. dia buat silap, dia mintak maaf, dah la...macam kita tak penah buat silap.. silap pun bukan besar sangat sampai libatkan nyawa, macam zionis ngan america tu.. tak de sapa pun bising.. jadi anjing salak bukit je..

    BalasPadam
  7. buat mohd zohri(zoy)tlglah buku kan karya lukisan tuan..mmng best umur saya 38 thn memeng minat sangat dgn karya tuan begitu jugak dgn kawan2 sy yg lain..tq...

    BalasPadam
  8. bagaimana cara nya utk saya memiliki karya kartun zoy..

    BalasPadam
  9. salam tuan tak sabar rasanya menunggu karya tuan dibukukan

    BalasPadam
  10. Saya sempat skrapkan karyanya sejak tahun 2000 hingga sekarang 22.05.16. Alfatihah

    BalasPadam
  11. Saya sempat skrapkan karyanya sejak tahun 2000 hingga sekarang 22.05.16. Alfatihah

    BalasPadam
  12. Komik "jeri dan melisa" pun best

    BalasPadam